Sara - Min dator är en hypokondriker

Spiderchick skrev för ett tag sedan ett inlägg om sin dator som betedde sig som en diva (läs här!), och då började jag fundera på vad min dator riktigt kan kallas. För jag har bara haft den i lite mer än ett år, men krånglat har den nog hunnit!

Jag kom fram till att den nog är en hypokondriker, ni vet en sådan som tror att den har alla världens sjukdomar och problem. Jag har nog alltid berättat för er när min dator har krånglat och vad "symptomen" har varit, men nu tänkte jag ger er en sammanfattning. Så att ni kan berätta om jag har rätt i att den är en hypokondriker, eller om jag helt enkelt borde ta bättre hand om den.

Sjukdomsanfall 1: Mitt Windows var oäkta.

Jag fick datorn med äkta Windows (inte en falsk version alltså) och det fungerade bra i ett par månader. Men en dag kom det mitt i allt upp en ruta på datorn att mitt Windows var oäkta (jag hade inte gjort något speciellt alls då) och en annan ruta att det kunde bero på att mina Windows Office-program var oäkta men då fick jag en länk där man kunde kontrollera Office-programmen, som visade sig vara äkta. Men datorn var fortfarande säker på att Windowset var oäkta, så datorn gick nog att använda, men internetet funkade inte (man fick inte alls ansluta). En av pappas kompisar hörde av sig till HP, de sa att det inte borde kunna hända och berättade vad man kunde göra. Men inget funkade så till slut skickade jag dit datorn i några veckor, och fick tillbaka samma dator men frisk nu. Så jag hade äkta Windows och det borde inte kunna hända - ändå hände det!

Sjukdomsanfall 2:
Skärmen slutade funka.

Jag lyssnade på musik via datorn i slutet av sommaren tills skärmsläckaren kom på. Men när jag skulle fortsätta vara på datorn några minuter senare, så hade skärmsläckaren fastnat! Jag stängde av datorn och satte på igen flera gånger, men ingenting hände. Datorn kom nog på, men skärmen var bara svart eller röd eller blå eller grön (färgerna ändrade hela tiden). Om man kopplade datorn till en annan skärm så visade den andra skärmen rätt bild, men man fick inte fram någon bild på min skärm. Efter att i flera dagar försökt med allt möjligt skickade jag den till Åbo till en vän som kan mer om datorer, han satte på den.....och allt var som vanligt!! Skärmen fungerade mitt i allt igen. Så skärmen hade inte fått någon stöt eller något, den bara inte ville funka längre - ända tills jag hade skickat den hela vägen till Åbo där den fungerade genast!

Sjukdomanfall 3:
Batteriet fungerar inte.

För ett par veckor sedan började datorn stänga av sig mitt i allt, utan varning eller något. Efter ett tag upptäckte jag att det var ett rött kryss nere i högra hörnet där det visar om den laddas (eller hur mycket batteri den har kvar) där det står batteriet t.ex. är helt fulladdat men att man ska byta batteri. Så tydligen fungerar batteriet inte längre?  Så länge man har stöpseln ikopplad så går det bra, men om man tar ut den kan datorn stängas av utan förvarning fast det är 100% av batteriet kvar. Men det är inte det enda konstiga, det konstiga är att om man dubbelklickar några gånger på symbolen med rött kryss så försvinner det oftast, och då verkar batteriet fungera igen.. Så batteriet verkar ibland inte ha något fel - ändå fungerar det ibland inte alls!


En sån här dator har jag, bild lånad härifrån.

Så vad säger ni, är min dator en hypokondriker eller helt enkelt värdelös??
För jag tycker att det känns som att den hittar på den ena "sjukdomen" efter den andra, utan att egentligen ha något fel alls..

Och trots att den krånglar "nu och då", så är det ju mycket som funkar jättebra och jag tycker jättemycket om den. Förutom just när den krånglar.. Och eftersom den är så pass ny så känns det dumt att kassera den ock köpa en ny, för förutom dom här felen som plötsligt kommer utan synbar orsak så funkar den ju! Den är inte trög, jag kan göra allt jag behöver en dator till på den..ja, jag tycker helt enkelt om den!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Ojdå! Den har ju varit falskt sjuk rätt ofta då! En riktig hypokondriker-dator tydligen, haha! ;) Men jo, jag undrar om min dator också har det samma batteri-problemet. Igår slutade min batteri-ikon där i verktygsfältet att funka, och jag tror att det är den som orsakar det jobbiga pipande ljudet och som gör så att datorn stänger av sig utan förvarning. Riktigt störande! Hoppas bara att det är något som går om och att den också bara är "hypokondriker" :P

2011-09-15 @ 15:54:16
URL: http://mtildaa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0