Sara - Dag 13: Tema "ljus"

Först hade jag inte en aning om vad jag skulle ha för bild här. Jag menar, när man hör ordet "ljus" så tänker man ju först på typ ett ljus, ett sånt som brinner liksom, eller bara att någonting är ljust. Men det känns ju lite tråkigt tycker jag. Så då började jag titta igenom lite gamla bilder jag har tagit.

Utan ljus så skulle ju allt vara alldeles mörkt, och då skulle man ju självklart inte kunna ta några foton överhuvudtaget. Ljus är alltså väldigt viktigt för en fotograf. Utan bra ljus så kan man inte ta bra bilder, och helt utan ljus kan man inte alls ta bilder. Det är därför man har en blixt på kameran.

Men ljuset är inte bara det som gör att en bild blir bra medan en likadan bild i annat ljus kanske inte alls blir bra. Ljus i sig kan också bli en bild. Eller avsaknaden av ljus på vissa ställen.

Det är det dom här två bilderna under föreställer. Ingen av dom har något spännande att titta på, mer än ljuset och skuggorna. Det är alltså ljuset själv som är motivet - med ett annat ljus skulle de här bilderna vara totalt ointressanta, bara helt vita.





Så det fick bli dagens bild(er). Jag hoppas att ni inte blev uttråkade fast bilderna kanske var lite tråkiga, jag kände bara att dom symboliserade det jag menade på ett bra sätt!:) Så nu hoppas jag att ni börjar se på ljuset på ett annat sätt, för att ta konstnärliga bilder är det oftast bara ljuset man behöver ändra på!

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0