Rädslor

Idag medan vi (jag, Malin och några från klassen) satt och väntade på att få köra traktor så började dom andra prata om rädslor. En av dom, Danielle, ville veta vad alla var rädda för och kom fram till att hon själv nog inte var rädd för så mycket.

När hon frågade mej svarade jag efter en stund att jag inte riktigt vet vad jag är mest rädd för. Hon föreslog olika saker, typ mörker, höjder och liknande, men sådant är jag väl egentligen inte så rädd för. ta ormar och spindlar till exempel; jag tycker inte alls om dem, men inte kan man väl direkt säga att jag är livrädd för dem heller..?! Så länge dom hålls på passligt avstånd så gör dom ju inte mej så mycket liksom..

Sedan föreslog hon också hotfulla människor, och då svarade jag att joo, dom kan jag ju nog vara rädd för. Och jag kan vara rädd för att t.ex. somna när jag kör eller annars bara göra något så att andra skadas.

Då efter ett tag när jag fortsatte fundera på rädslor kom jag fram till att det är saker jag är rädd för, men att alla sakerna jag är mest rädd för går att sätta under samma kategori: att förlora kontrollen.

Jag är alltså rädd att förlora kontrollen, att inte själv kunna bestämma hur det ska gå.

Jag är rädd för att förlora kontrollen när jag kör, och på det sättet skada mej själv, mina passagerare, bilen eller andra bilar och människor. Jag är rädd för att vara i situationer där jag själv inte har någon kontroll, t.ex. där jag känner mej hotad av andra människor. Kanske det också är en av orsakerna att jag föredrar att vara ensam..?! Då har jag ju lättare att kontrollera allt, eftersom jag inte måste tänka på andra människor och på vad dom tycker och tänker.

Jag tycker inte om att vara i nya situationer, och det beror säkert också på att jag har svårare att kontrollera allt då. Klart jag kan lita på andra människor, men det krävs ganska mycket för att jag helt ska kunna lita på dom och helt låta dom ta kontrollen, jag känner mej genast mycket mer utsatt..

Men kanske jag vill ha så mycket kontroll just för att jag har varit så mycket ensam och är van att klara mej själv?? Jag är van att kunna kontrollera det mesta i min omgivning, och därför har jag svårare att släppa kontrollen nu..

Hur som helst så vet jag att jag inte behöver ha kontroll precis hela tiden, och jag försöker lita på andra och låta dom bestämma och ha kontrollen och själv bara flyta med.. Men det behövs nog ännu en hel del övning innan jag helt kan släppa alla tankar på det och bara göra det naturligt.

Men jag vet i alla fall att jag är en "kontrollmänniska" så det borde ju vara ett steg i rätt riktning att jag kan erkänna det!:P Men..ja, det här var i alla fall det jag kom att tänka på som min största rädsla, fast det vid första anblicken kanske inte direkt verkar som en rädsla.. Men jag är helt enkelt rädd för att inte kunna kontrollera och påverka saker och för att misslyckas med det jag gör.

Ha det bra, kramar Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0