Föreläsning om social kompetens

Hejsan!

Nu är skoldagen slut, och för att sammanfatta den så har det nog varit en ganska bra dag!:)

Tenter är väl aldrig särskilt roliga, men vi fick veta resultaten för en liten stund sedan, och det hade gått riktigt bra för mej..:) Så det känns skönt.

Nu mellan klockan 12.30 och 14.00 har vi haft en föreläsning om social kompetens och hur viktigt det är med sådan och t.ex. bra självkänsla. Jag var rädd för att det skulle vara lite jobbigt med olika övningar att göra, men vi hade som tur var inte särskilt förskräckliga övningar..;)

Och ett stort plus var att en av "föreläsarna" var.....tamtidaam....Thomas Lundin!



Jag vågade inte fotografera honom, så ni får nöja er med en bild från nätet..

Så det var ju roligt att skolan inte bara tar in gästföreläsare som t.ex. stadsdirektören för Raseborg, eller något liknande, utan faktiskt lite "riktiga" kändisar också!:P

Han var inte här i egenskap av "expert", utan mera för att social kompetens är viktigt i hans yrke och att det är något han är bra på, så den andra föreläsaren (experten..:P) var en coach som heter Helena Liewendahl.

Dom pratade mycket om hur viktigt det är med bra självkänsla, och Thomas rekomenderade varmt att man skulle läsa Mia Törnbloms böcker "Självkänsla nu!" och "Mera självkänsla!".





Jag har ena boken och Malin den andra, så det är ju inga problem! Jag har nog redan läst den första, men inte gjort övningarna, och det sa Thomas att var väldigt viktigt, så det är väl bara att sätta igång med det då!

Man skulle ju kunna tro att det var tråkigt att lyssna på en föreläsning om social kompetens, men jag tyckte att dom båda var väldigt underhållande och bjöd på sig själv, så jag känner mej riktigt inspirerad att höja både min självkänsla och sociala kompetens nu!:)

Social kompetens betyder förresten (enligt Wikipedia):

"Social kompetens handlar om en individs förmåga att samspela med andra personer. Att fungera väl i olika sociala situationer och olika sociala grupper handlar om att i balans kunna samverka med andra personer på ett sätt som dels innebär att man fortsätter upprätthålla en god kommunikation med andra, dels inte inskränker den egna särarten/värdegrunden."

Om någon undrade..;)


Ha det bra, kramar Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0