Veckans lästips!

På torsdagen var jag och Malin till biblioteket, och då lånade jag bland annat den här boken.
"Vansinne" av Dean Koontz.
Den började jag genast läsa, och idag läste jag ut den.
...
...
"Om du inte tar den här lappen till polisen och underrättar dem kommer jag att döda en förtjusande, blond lärarinna någonstans i Napa County.
Om du tar den här lappen till polisen kommer jag istället att döda en gammal kvinna som är engagerad i välgörenhetsarbete.
Du har sex timmar på dig att bestämma dig. Valet är ditt."
...
Så står det på framsidan av boken på en lapp, och den lappen fick huvudpersonen också i början av boken, under vindrutetorkaren på sin bil. Först trodde han bara att det var ett skämt, men dagen efter så fick han veta att det inte bara var ett tomt hot - en blond lärarinna hittades mördad. Då var det dags för nästa lapp, och nästa val. Han ville fara till polisen, men var orolig att åka dit för morden och hade inga bevis för lapparna hade "försvunnit".
...
Så här fortsätter det ett tag, flera människor dör, Billy (huvudpersonen) vägrar att välja vem som ska bli nästa offer, men vet inte hur han ska få ett slut på det. Vid alla mordplatser så har den riktiga mördaren satt ut "bevis" som visar att Billy har gjort det, fast han är helt oskyldig. Det leder till att Billy själv gör sig av med liken, och då blir det ännu svårare att ta kontakt med polisen.
...
En annan orsak till att han inte kan ta kontakt med polisen är att "monstret", som Billy kallar honom, har hotat att döda hans flickvän (som ligger i koma), och om Billy blir häktad kan han inte vakta henne. Så han fortsätter på samma sätt. Han blir också skadad flera gånger, men ger ändå inte upp.
...
Han blir bara mer och mer intrasslad, men han har också hittat en misstänkt.
Men det är något som inte stämmer....
...
Jag tyckte att boken var väldigt spännande, och lite Saw-inspirerad. Han har ett val, men det finns ingen "perfekt" lösning - alla kan inte vinna.
Och hur bestämmer man vems liv som är värt mest? Hur vet man hur man ska göra när man inte kan spelreglerna?
Jag tycker att den var läsvärd, så om ni undrar hur det slutar så är det bara att läsa den själv! :D
...
Ha en trevlig lässtund, kramar Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0