Sara - Vila i frid Sponkylady

Jag köpte Sponkan när jag var på praktik vid Zooligan. Det var väl kanske i april 2010, så jag har inte haft henne så länge egentligen, bara lite mer än ett år.. Och jag vet inte alls hur gammal hon var när jag köpte henne, men vuxen var hon åtminstone! Och dom blir ju oftast bara 1,5-2 år..:( Så hon var ju nog säkert ganska gammal i hamsterår. Men jag föll för hennes totala charm så jag valde ändå henne.<3



För några månader sedan var hon också ganska hängig, hennes ögon var kletiga och hon hade blivit jättesmal, men jag skötte henne noggranns och "gödde" henne med solrosfrön som hon älskade. Och hon blev bättre igen. Men riktigt bra blev hon knappast aldrig, ena ögat var oftast lite kletigt när hon var nyvaken, och hon var lite slö de senaste veckorna. Så jag var ju inte direkt oförberedd..

Men ändå så är det ju alltid sorgligt! Alla som har haft djur dom tycker om tror jag vet det.



Jag har alltid haft lite "fördomar" mot hamstar, men Sponkylady har lärt mej att det inte behöver vara så!
Hon har lärt mej att hamstrar inte behöver vara sura när dom blir väckra, dom behöver inte vara bitska eller lättskrämda eller tråkiga... Jag var kanske inte så jättemycket med henne, men ändå var hon lika snäll, gosig och nyfiken varje gång man öppnade buren. Kanske inte gosig som en katt eller hund, men gosig som en liten levnadsglad hamster! Man kunde också göra mycket mer med henne än jag hade trott, jag gjorde t.ex. ett litet koppel till henne och det gick bra att använda! (Fast jag använde det sällan för det kändes lite onödigt..:P)



Jag tror inte att hon bet mej en enda gång, bara nafsa sådär lite för att se om jag gick att äta..:P I Brusaby däremot tror jag att jag blev biten av alla hamstrarna! Så snäll kan man verkligen säga att Sponkan var, och tam!<3

Men nu får jag klara mej utan henne. Jag begravde henne på samma ställe som nästan alla våra senaste djur som har dött ligger begravda, några favorithönor, Stampe och andra kaniner och mitt marsvin Mentos. Hon fick en förgätmigej på graven, jag kommer inte glömma henne!<3 Det har blivit så fint på "gravgården", på de olika gravarna har vi planterat påskliljor, pärlhyacinter, gullvivor och andra blommor, och dom har spridit sig över hela området. Så det blommar så fint där.

Jag tömde också hennes bur, och tvättade den. Hennes saker satte jag i en plastpåse under sängen, kanske man har användning för det någon gång i framtiden. Men det var synd med maten, jag köpte en liten (ganska dyr) påse i lördags när jag vi var till Mylly, specialmat till dvärghamstrar. Jag tänkte om hon skulle bli piggare av den. Men jag hann inte ens öppna påsen.. Men knappast skulle det ha gjort så stor skillnad heller...

Jaja, det är så här livet är. Jag får väl helt enkelt vara glad att jag hade turen att få ha en så underbar hamster som Sponkylady!<3 Och det är jag.


Kommentarer
Postat av: Malin

Sponkan <3 <3 <3 <3 <3

2011-05-09 @ 15:32:48
Postat av: {Elsasfoto}

Sööt.:)

2011-05-09 @ 16:45:35
URL: http://elsasfoto.webblogg.se/
Postat av: Matilda

Nåå <3 Jag vet hur tråkigt det är att förlora ett kärt djur! Beklagar! :(

2011-05-09 @ 22:21:21
URL: http://mtildaa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0