Sara - Sagan om Zafiran

Zafiran är min älskade bil, och nu tänkte jag berätta "hennes" historia (jag är ganska säker på att det är en "hon"!:P). Zafiran har årsmodellen 1998, men är ändå ganska modern för att vara så gammal (t.ex. cd-spelare med bra ljud och bas, uppfällbara säten där bak, "designen" o.s.v., så alla tycker att den ser ganska ny ut!).

Zafiran presenterades första gången -97, och blev genast så populär så att man inte hann tillverka bilarna i samma takt som människor ville köpa dem. Så man måste börja ransonera dem. Alla länder fick bara ett visst antal bilar, Åland fick fem. Mamma och pappa beställde en av dom fem, och fick vänta i över ett halvår innan bilen var tillverkad och klar att hämta.



Jag har alltid tyckt om Zafiran, och när jag för två år sedan fick körkort och skulle skaffa bil letade jag länge efter en bra. Men alla hade något fel: fel färg, ful form, för dyr.. Det fanns bara en bil som var perfekt och det var Zafiran! Så efter att mamma och pappa ägt den i 10 år så köpte jag den av dem. Pappa var ändå sugen på att köpa en nya (inte för att han inte var nöjd med zafiran, men ni vet hur män är med bilar...;) ).

Zafiran är "nyköpt". Innan jag ens hade fått körkortet..;) Men hon fick ha en månads semester innan jag började köra! 

Zafiran har varit mej trogen i alla väder. Stekande sol. Slaskiga vårar. Kalla och hala vintrar. Stormiga höstar. 


Och jag måste erkänna att jag har haft många lyckliga stunder i Zafiran under årens lopp, och att jag hoppas hinna ha många lyckliga stunder till!:)


Min älskade bil!<3

Klart att vissa saker har krånglat, batteriet tog slut (men det höll 10 år så jag borde ha varit beredd..), bromsarna blev utslitna (av samma orsak: ålder), handbromsen har fastnat (mitt fel eftersom jag har använt den så lite..), punktering (inte Zafirans "fel") och så vidare. Så allt som har hänt har hänt antingen för att bilen7delarna börjar bli gamla eller för att jag har "klantat" mej lite!:P Så jag känner mej verkligen trygg med Zafiran!<3

Det var pappa som berättade Zafirans "historia" för några veckor sedan, inna det hade jag inte en aning om hur omtyckt Zafiran verkligen var.. Men det gjorde mej glad, för nu känns det som att Zafiran har varit älskad hela sitt liv, och fortfarande är det!<3


Från Wikipedia.

Enligt mej stämmer dom ganska bra, alla borde köra opel!;) Fast om det skulle vara så skulle jag kanske aldrig ens ha fått min kära Zafira, så det är väl kanske bra som det är!:D Men Zafiran är mitt dyraste köp någonsin, med det har hon verkligen varit värd!<3

Hihi, hoppas att ni inte har blivit helt uttråkade nu..;) Och det här är förresten ett tidsinstället inlägg, så jag jobbar nog just nu!

Har ni några fina historier att berätta om någon bil?:)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0