Prins Caspian

Just såg vi på film, den andra filmen i narniaserien, nämligen Prins Caspian.

Filmen handlar om syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy och om prins Caspian. Caspian ska bli kung, men hans farbror vill inte att Caspian ska ta över tronen, han vill att hans eget barn ska ta den platsen efter honom. Farbrodern är alltså en av dom onda som vill att alla narnier ska utrotas och att människorna ska ta över Narnia.

Caspian kallar på hjälp och syskonen hör det och kommer till Narnia. Tillsammans försöker de och alla narnier sedan att vinna över människorna och se till att det blir fred och harmoni i Narnia. 



Jag har läst alla narniaböcker och tycker att både dom och filmerna är bra, jag har också ett dataspel som handlar om första delen, Häxan och Lejonet, och det var ett av mina favoritspel när jag var yngre!:P

Men jag och Malin började fundera på en sak - det finns ganska många likheter mellan Narnia och Sagan om ringen! Jag gissade att en av dom serierna är skriven först och att den andra är inspirerad av den. Då sa Malin att Sagan om ringen-böckerna är jättegamla och säkert äldst, men jag trodde att Narnia-böckerna också var ganska gamla (fast filmerna först har kommit de senaste åren).

Enda lösningen var alltså att googla det.

Vi började med Narnia. Dom böckerna var skrivna mellan 1950 0ch 1956. Då sa Malin att dom ju inte alls var så gamla!:P Medan jag tyckte att allt som är äldre än typ 20 år är gammalt...;)Sagan om ringen (första boken) gavs ut första gången 1954-1955. Så det var ju lite roligt att Malin tyckte att Narnia (som var skrivna på 1950-talet) inte alls var gamla, medan Sagan om ringen som var skriven ungefär samtidigt var "jättegamla"..:P

Haha, så det verkar som att Narnia åtminstone inte har inspirerats av Sagan om ringen, men åt andra hållet kan det vara svårt att veta! Annars var det kanske bara "modernt" på den tiden med påhittade figurer, levande träd och stora strider..:D

Jaja, jag tycker i alla fall att båda serierna är spännande och underhållande!:)

Vad tycker ni?

Ha det bra, kramar Sara



Kommentarer
Postat av: Malin

Jag trodde att sagan om ringen var skrivna typ i början av 1900-talet, så därför tänkte jag att dom var gamla..hehe...

så sen tyckte jag inte att böckerna var så gamla om dom är skrivna 1950.

2011-02-16 @ 21:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0