Sara - Lite westernridning!:)

Lena (det är hemma hos hennes familj Fonzie bor) har en arabkorsning som står i ett litet stall en liten bit utanför Ekenäs. Hon har frågat tidigare om jag skulle vilja komma med dit och se och mata hästarna (stallägaren har några finnhästar och en liten shettis där). Jag sa att jag gärna skulle komma med, men vi hittade ingen dag som det passade för oss båda. Men igår på förmiddagen passade det!:)

Så vid elva-tiden gick jag hem till dem och så åkte Lena och jag till hästarna.
Lens häst (jag minns inte riktigt vad den hette, men jag tror att han kallades Mosse) var väldigt fin och snäll, han är 21 år nu, så Lena låter honom ta det ganska lugnt. 

Hon undrade om jag skulle vilja pröva rida en liten stund, bara på skoj liksom. Och jag som har varit så sugen på att rida den senaste tiden tackade såklart ja.:) Men jag blev lite förvånad när Lena berättade att hon red westerridning med honom. Men det har jag i alla fall ridit en gång när jag var yngre, så det var bara spännande!

Lite bilder på Mosse med och utan utrustning. Lena vågade inte använda min kamera, så jag har tyvärr inga bilder från när jag rider. Men det gör kanske inget.:) Jag hade ju inte direkt ens väntat mej att få rida!

Men det var lite ovant att sitta lite hängande (med dålig hållning typ, som man sitter i en fåtölj eller nåt) och bara hålla i tyglarna med ena handen. "Tyglarna" var egentligen också bara två läderremmar som satt fast i tränset, och dom skulle bara hänga löst hela tiden. När man rider western styr man inte genom att "dra hästen i munnen", utan den flyttar sig för tyglarnas tryck mot halsen, så om man ska svänga skulle man bara låta tyglarna röra vid halsen så flyttar den sig "undan" trycket. När man ville att hästen skulle stanna skulle man typ säga "ååooo", luta sig bakåt och sätta tyglarna långt fram på hästens hals, så det kändes ganska ovant! Det var ganska mycket sådana små annorlunda saker att komma ihåg, men eftersom jag bara skrittade och travade lite på en liten väg och lena oftast gick framför (och Mosse var väldigt snäll) så gick det nog ganska bra!

Det var skönt att skumpa runt lite ute i det fina vädret, så det skulle jag inte ha något emot att göra igen!:D
Fast lite ont i rumpan måste jag erkänna att jag har idag.....:P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0