Sara - Dag 21: När jag var liten..

..så hade jag en fågelunge som hette Pappe. 

Pappe var en björktrast (jag minns inte riktigt var jag hittade honom/henne, men det var åtminstone inte i ett fågelbo..). Han var så liten och klen, så jag tänkte att jag skulle ta hand om honom ett tag, och sedan släppa honom igen när han var större. Egentligen så får man väl kanske inte göra så, men jag var så liten så jag hade inte en tanke på det.. 

Jag hade honom inne i rummet och letade maskar i massor till honom, och han åt dom med stor aptit. Han var så söt och snäll! Hemma har jag ett foto på honom när han sitter på min arm och ser sur ut (haha, jag tycker att björktrastar alltid ser sura ut!:P).

På dagarna var jag ute med honom och han lärde sig flyga. Han flög en bit, och sedan kom han hoppande tillbaka på marken. Så söt! Men mamma tyckte inte om att han sov inne i mitt rum på natten, fåglar smutsar ju som bekant ner en del... Så hon sa att han måste flytta ut. Jag blev inte alls glad, jag ville ha honom inne ännu ett tag, tills han kunde flyga helt, då tänkte jag släppa honom. Men mamma så nej. Så jag flyttade ut honom till lekstugen, och dagen efter var han död..:( 

Jag har ingen aning om vad han dog av, det var varmt ute dygnet runt och jag matade honom flera gånger per dag. Han verkade också må bra. Menmen, jag blev i alla fall väldigt ledsen och sa att det var mammas fel, fast det var det väl knappast. 

Men jag kommer aldrig att glömma Pappe, och björktrastar kommer alltid att betyda lite extra mycket för mej.<3

En björktrast som var utanför vår balkong för några dagar sedan. Haha, den har samma sura min som Pappe alltid hade!:P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0