Hört på dagis...:P

När man jobbar med barn hör man både ett och annat, och här är några saker jag har hört nu under de här tre dagarna:
.
Jag, Hilda (4 år), Albin (5 år) och Ylva (4 år) var uppe bland "kuddarna" och lekte. Ylva ville leka något med alla andra ville leka något annat! Då lät det så här:
Ylva: Ni e dumma, kom så leker vi katter nu!
Albin och Hilda: Nää, men de e så tråkit..vi leker ju de här ren!
Ylva: Jaha, men då lämnar ja er, ja vill int va mer er å leka de här. De e tråkit!! Ja tänker ja ner å leka me modelleran!
(Ylva rusade surt ner fför trappan. Hilda och Albin fortsatte leka. Efter en halv minut kommer Ylva upp igen.)
Albin: Men Ylva, sku du int lämna oss?
Ylva: Nää, ja sku bara hämta de här!
(Hon håller upp en silvrig piprensare och ser nöjd ut!)
.
Vi sitter alla och äter mellanmål, och som efterrätt har vi fått sviskonkräm med grädde.
Alla blandar försiktigt ihop grädden och krämen, men efter en stund börjar Rasmus (3 eller 4 år) sprätta våldsamt med skeden och mosa krämen och grädden.
Rasmus: Så här ska man göra, de blir mycke gottare då!!
.
Vid mellanmålet samma dag satt barnen också och rimmade på varandras namn. På ett av namnen sa någon lingon. En stund efter det började diskussionen:
Emil (ca 5 år): Om jag säger att du e ett lingon så e du de!!
Ylva: Nää-ä!
Emil: Jo, om ja säger de så e du de!
Ylva: Jaa...
Emil: Och om ja säger att Rasmus e en kvist så e han de!!
(Rasmus tittar sig förvirrat omkring, och dagistanten Linda, Emils mamma, börjar gapskratta. Hon springer bort från bordet för hon hade munnen full med mat.)
Emil: Varför skrattar mamma?? (han ser oförtstående ut.)
.
Idag var det några barn på dagis som inte hade varit där de två senaste dagarna, så jag presenterade mej för alla.
Jag: Hej Albin, jag heter Sara.
Albin: Okej, men vem e du?
Jag: Jag heter Sara och jag ska jobba här lite på jullovet.
(Albin stirrar förvånat på mej.)
Jag: Vet du Sonja?
Albin: Mm..? E du Sonja? nää, du e Sonjas syster!
(Han verkar nöjd med att ha kommit fram till vem jag är!)
Jag: Haha, nää, men jag är Sonjas dotter, Sonjas barn!
Katarina (dagistant): Jaa, du förstår, Sonja har stora barn!
(Albin verkade fortfarande lite förvirrad.)
Albin: Såå, va va de du hette nu då?
Jag: Sara
Sedan gick det några timmar och alla lekte snällt med varandra.
Albin: Lotta, va de lotta du hette??
Jag: Nää, jag heter Sara, men jag har en syster som heter Lotta!
Albin: Jaha..hette du Sara..?
Efter det tror jag han förstod att jag hette Sara, men det var inte det lättaste att minnas det!:P
.
Jag har också fått höra allt möjligt annat, men det här är det jag mindes bäst just nu i alla fall!:)
.
Ha det bra, kramar Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0